Kodėl išsikrauna automobilio akumuliatorius?

Nors visada buvo sakoma, kad variklis yra automobilio širdis, moderniuose automobiliuose šį titulą perima akumuliatorius. Daugelis automobilio sistemų bent jau dalinai priklauso nuo elektros, todėl be akumuliatoriaus šiuolaikinis variklis veikti negali.

Su besiplečiančiomis elektros sistemomis kartu didėja ir problemų įvairovė. Viena labiausiai erzinančių yra išsikrovęs akumuliatorius. Automobilių gamintojai, projektuodami elektros sistemas automobiliams pasirūpina, kad tik pačios būtiniausios sistemos veiktų kai automobilis nėra naudojamas. Tačiau, dėl įvairių problemų tam tikros sistemos gali pradėti vartoti gerokai didesnę srovę net ir budėjimo režime.

Kaip atpažinti savaiminio išsikrovimo gedimą ir kaip išspręsti šią problemą?

Natūralu, jeigu akumuliatorius išsikrauna automobiliui stovint ilgą laiką

Kai užgesinate automobilio variklį, automobilio salono apšvietimas, valdymo blokai bei tam tikros sistemos vis dar vartoja nemažą elektros srovę. Praėjus 30-60 minučių automobilis jau turėtų būti pilnai budėjimo režime, vartojant minimalų kiekį elektros energijos, kuri reikalinga signalizacijai bei imobilaizeriui.

Jeigu automobilis yra nenaudojamas, natūralu, kad po kurio laiko akumuliatorius išsikraus. Todėl rekomenduojama užvesti nenaudojamą automobilį bent kartą per savaitę ir leisti varikliui padirbti bent pusvalandį. Idealiu atveju automobiliu turėtumėte pavažiuoti, kad “pramankštintumėte” pakabos elementus bei stabdžių sistemą.

Kai kurie vairuotojai tiesiog atjungia nenaudojamų automobilių akumuliatorius, tačiau akumuliatoriai ilgainiui išsikrauna net ir savaime, todėl, jeigu neplanuojate važinėti automobiliu, akumuliatorių reikėtų retkarčiais įkrauti buitinių pakrovėju.

Kas iškrauna akumuliatorių pernakt?

Visgi, nors ilgainiui automobilis iškrauna akumuliatorių, tai neturėtų nutikti per vieną ar dvi dienas. Vairuotojai, pastebėję išsikrovusį akumuliatorių ryte, dažnai papuola į nepatogią situaciją, todėl šią problemą reikia spręsti kuo greičiau. Štai keletas populiarių priežasčių, kodėl akumuliatorius gali išsikrauti per trumpą laiką.

Palikti elektros prietaisai

Kai kurie automobilių gamintojai pasirūpino užuomaršomis ir įrengė automatinį salono apšvietimo išjungimą. Didelė dalis vairuotojų yra bent kartą pamiršę išjungti salono apšvietimą ir ryte pastebėję, kad akumuliatoriaus įkrova tokia maža, jog net nepavyksta atrakinti automobilio.

Visada patikrinkite ar išjungti žibintai, magnetola, salono apšvietimas. Gerai uždarykite dureles, bagažinės dangtį, nepalikite į 12V elektros lizdus įkištų prietaisų.

Elektros sistemos gedimai

Automobilių elektros sistemose, ypatingai senose, laikui bėgant atsiranda tokios problemos kaip laidų oksidacija, izoliacijos pažeidimas arba tiesiog nusitrina ir nulūžta laidai. Tokiais atvejais dažnai vyksta trumpas sujungimas ir, pavyzdžiui, daiktadėžės ar kitas sunkiai pastebimas apšvietimas veikia nuolat. Trumpas sujungimas gali įvykti ir pačiuose kompiuteriuose, todėl problemos nustatymas gali būti gana sudėtingas.

Signalizacija

Visuose šiuolaikiniuose automobiliuose yra įdiegta signalizacija, kuri nuolat yra budėjimo režime ir, jeigu veikia netinkamai, gali iškrauti akumuliatorių per naktį. Tačiau, dažniausiai tokios problemos kyla turint ne originalią signalizaciją. Jas dažnai instaliuoja nepatyrę specialistai ar netgi patys vairuotojai, todėl jos turi daug silpnų vietų ir pradeda streikuoti.

Netvarkinga garso sistema

Muzikos mėgėjai į automobilius mėgsta sumontuoti galingas garso sistemas su papildomais stiprintuvais bei žemų dažnių garsiakalbiais. Šios sistemos reikalauja tokios didelės elektros srovės, kad specialistai kartais rekomenduoja naudoti papildomą aukumuliatorių.

Tvarkingai sumontuotos garso sistemos aktyvuojasi tik įjungus magnetolą, o ją išjungus ir užgesinus variklį stiprintuvas turėtų visiškai išsijungti. Nepatyrę jaunuoliai dažnai nesujungia sistemos tinkamai, todėl net ir užgesinus variklį ir ištraukus raktelį iš spynelės garso stiprintuvas lieka įjungtas. Dėl didelio elektros srovės vartojimo akumuliatorius, tokiu atveju, gali išsikrauti per keletą valandų.

Generatorius iškrauna akumuliatorių

Labai retais atvejais, bet generatorius taip pat gali iškrauti akumuliatorių automobiliui tiesiog stovint. Jeigu jis yra susidėvėjęs arba veikia netinkamai, dėl trumpo sujungimo akumuliatorius gali išsikrauti vos per keletą valandų. Šią problemą diagnozuoti gali būti sudėtinga.

Reikia paminėti ir tuos atvejus kai generatorius tiesiog nebeįkrauna akumuliatoriaus. Jeigu generatorius veikia netinkamai, jis gali krauti akumuliatorių tiek, kad automobilis galėtų funkcionuoti, tačiau vos tik jį užgesinsite, variklio užvesti nebegalėsite. Vairuotojai, kurie automobilį naudoja tik kelionėms į darbą, gali papulti į tokią situaciją manydami, kad kažkas iškrauna akumuliatorių, nors problema gali būti tame, kad jis net nėra įkraunamas.

Prasta akumuliatoriaus būklė

Galiausiai, jūsų automobilis gali būti puikios būklės ir akumuliatorius išsikrauti savaime. Prastos būklės, pasenę akumuliatoriai nebegali tinkamai įsikrauti bei nebeišlaiko normalios įkrovos. Įprastai akumuliatorius tarnauja apie 4-6 metus, bet tinkamai prižiūrimas ir reguliariai įkraunamas akumuliatorius gali tarnauti net ir dešimtmetį.

Patikrinti akumuliatoriaus būklę galite įvairiais būdais. Vienas paprasčiausių yra “akies” patikrinimas. Modernūs akumuliatoriai įprastai turi indikatorių viršuje, kurio spalva kinta pagal elektrolitų lygį. Indikatorius visada turėtų būti žalias. Gelsva spalva įspėja apie elektrolitų trūkumą, o juoda apie tai, kad laikas akumuliatorių keisti. Tačiau, tai nėra tikslus indikatorius, kadangi jis lygį nurodo tik vienoje sekcijoje.

Pabandykite išimti akumuliatorių iš automobilio, jį gerai įkrauti ir atjungti nakčiai. Jeigu ryte įkrova nesiekia 12,4–12,7 V, tai laikas keisti akumuliatorių. Tiesa, jeigu jis yra aptarnaujamas, galite patikrinti elektrolito lygius ir, jeigu reikia, papildyti distiliuotu vandeniu.

Kaip nustatyti kas iškrauna automobilio akumuliatorių?

Tiksliai nustatyti priežastį, kodėl išsikrauna automobilio akumuliatorius, gali būti sudėtinga, nes tam gali prireikti ne tik specialios įrangos, bet ir elektros inžinieriaus žinių. Vis dėlto, pirminę patikrą galima atlikti gana paprastai, tereikia žinoti keletą žingsnių.

Atjunkite minusinį akumuliatoriaus laidą

Jeigu automobilyje kuri nors sistema ar prietaisas iškrauna akumuliatorių, tai sistemai nuolat tiekiama atitinkamo dydžio srovė, kurią jums reikia pamatuoti. Taigi, pirmiausiai reikia atjungti minusinį akumuliatoriaus laidą.

Dažniausiai akumuliatorių rasite automobilio bagažinėje arba variklio skyriuje, bet kartais jis įstatomas ir po sėdynėmis. Suradę akumuliatorių atlaisvinkite jungtį veržliarakčiu (dažniausiai 10 mm) ir atjunkite laidą, patraukdami jį į šoną taip, kad netyčia jie nekontaktuotų. Užtikrinimui plastikiniu dirželiu galite pritvirtinti laidą šone.

Pamatuokite srovę tarp minusinio laido ir minusinės akumuliatoriaus jungties

Šiame žingsnyje jums reikės multimetro, galinčio matuoti elektros srovę. Įjunkite multimetrą ir nustatykite nuolatinės srovės matavimo režimą (DC), o matavimo vienetai yra amperai. Rinktis galite tarp miliamperų ir amperų, tačiau pradėti reikėtų nuo didesnio vieneto, t.y., 20A.

Dabar patikrinkite, kaip yra prijungti laidai prie multimetro. Įsitikinkite, kad nustatytas 10A režimas su saugikliu, kad nesugadintumėte multimetro.

Vieną multimetro laidą prijunkite prie akumuliatoriaus neigiamos jungties, o kitą prie automobilio minusinio laido (nesvarbu, kuriuos multimetro laidus jungsite, srovė vis tiek bus matuojama tinkamai). Svarbu pasirūpinti, kad laidai netyčia neatsijungtų, todėl juos galite pritvirtinti naudodami mažas žnyples arba plastikinius dirželius.

Prijungę multimetrą pastebėsite srovės šuolį, kadangi sužadinama visa automobilio elektros sistema, bet matuojama srovė pamažu turėtų nukristi. Tik atminkite, kad visi elektros prietaisai turi būti išjungti, visos durys uždarytos, nieko nepalikite 12V lizduose.

Įprastai, budėjimo režimu, srovė neturėtų viršyti 50 miliamperų – jeigu srovė siekia 100 miliamperų, reikia ieškoti problemos. Kartais srovė gali siekti net kelis amperus – to pakanka, kad akumuliatorius išsikrautų vos per keletą valandų.

Tikrinkite saugiklius

Nustatę, kad srovė yra per didelė, galite pradėti ieškoti problemos. Suraskite, kurioje vietoje yra saugikliai ir pasiruoškite įrankį jų išėmimui. Pastatykite multimetrą jums gerai matomoje vietoje ir po vieną ištraukite ir įstatykite saugiklius. Jeigu problema slypi, pavyzdžiui, salono apšvietime, tai ištraukę salono apšvietimo saugiklį pastebėsite didelį matuojamos srovės kritimą. Taigi, pastebėję stiprų matavimų pokytį išsiaiškinkite, už ką atsakingas ištrauktas saugiklis ir taip sužinosite, kuri sistema iškrauna jūsų automobilio akumuliatorių.

Traukdami saugiklius patikrinkite juos ir pakeiskite, jeigu rasite nudegusį.

Sužinoję, kokia sistema automobilyje iškrauna akumuliatorių, galite kreiptis į autoelektriką. Savarankiškai nustatyti tikslų gedimą gali būti sudėtinga, kadangi tam reikalingos specialios žinios ir įrankiai.

Kai kurie vairuotojai tiesiog ištraukia tam tikrus saugiklius ir toliau naudoja automobilį ignoruodami problemą. Tačiau, vienas saugiklis neretai yra atsakingas už keletą sistemų, todėl reikėtų problemą pašalinti tinkamai. Pavyzdžiui, ištraukdami elektrinių langų saugiklį kartais tuo pačiu galite atjungti ir centrinį užraktą arba netgi garsinį signalą.