Akumuliatorių krovimas – viskas, ką reikia žinoti

Šiuolaikiniuose automobiliuose yra apstu elektronikos sistemų. Daug dalių, kurios anksčiau buvo visiškai mechaninės, šiuolaikiniuose automobiliuose veikia elektros pagalba: degalų purkštukai, siurblys, vairo stiprintuvas ir t.t.

Jeigu pamenate, prieš 20-30 metų akumuliatorius automobilyje nebuvo toks svarbus. Kadangi elektros sistemų automobiliuose nebuvo daug, joms pakankamai energijos galėdavo suteikti tiesiog generatorius, o užvestas automobilis neužgesdavo, nes kuro tiekimas buvo visiškai mechanizuotas.

Dabar automobilių gamintojai dažnai pabrėžia, kokios talpos ir galios akumuliatorius reikalingas, kaip dažnai jį reikia įkrauti ir t.t. Kai kurie automobiliai turi netgi du akumuliatorius. Pavyzdžiui, kai kurie galingi dyzeliniai pikapai vieną akumuliatorių naudoja užvedimui, o kitą kitoms sistemoms. Tačiau, šįkart ne apie tai. Kadangi akumuliatorius automobilyje toks svarbus, kviečiame susipažinti su akumuliatorių krovimo ypatumais, kuriuos pravartu žinoti kiekvienam vairuotojui.

Kodėl akumuliatorių būtina krauti reguliariai?

Nors akumuliatorių gamybos technologijos yra gerokai pažangesnės nei prieš kelioliką metų, jų veikimo principas vis dar yra labai panašus. Tačiau, šių technologijų tobulėjimas bei elektronikos sistemų augimas automobiliuose nėra proporcingas. Akumuliatoriams tenka didžiulis krūvis, nes įvairios sistemos reikalauja didelės srovės net ir budėjimo režimu. Dėl šios priežasties generatoriai yra galingesni. Reikėtų nepamiršti, kad automobilio generatorius akumuliatorių įkrauna tik iki 80 proc., o buitinis kroviklis – iki 100 proc.

Taigi, siekiant išlaikyti optimalią akumuliatoriaus būklę, bent kartą per mėnesį reikėtų patikrinti įkrovos lygį ir, jeigu yra poreikis, jį įkrauti.

Kaip pakrauti akumuliatorių?

Jeigu paklaustumėte eilinio vairuotojo, kaip reikia pakrauti akumuliatorių, jis turbūt atsakytų „taigi pliusas prie pliuso, o minusas prie minuso“. Tačiau, tai tikrai nėra vienintelis dalykas, kurį privalu žinoti, ypatingai pirmą kartą akumuliatorių kraunantiems asmenims.

Pirmiausiai, išjunkite visas galimai veikiančias elektros sistemas kaip magnetola, salono apšvietimas ir t.t. Tik tada galite atjungti akumuliatorių nuo automobilio. Atjunkite neigiamą laidą, kuris įprastai yra juodas ir pažymėtas minusu. Patraukite jį toliau, kad nesiliestų su akumuliatoriaus jungtimi arba metalinėmis dalimis. Tada galite atjungti ir teigiamą kabelį, kuris įprastai yra raudonos spalvos ir pažymėtas pliusu. Metaliniu šepetėliu arba šveitimo popieriumi nuvalykite akumuliatoriaus jungtis.

Tik dabar esate pasiruošę prijungti akumuliatoriaus įkroviklį. Prijungimas vyksta tokia seka:

  1. įsitikinkite, kad įkroviklis yra išjungtas
  2. Prijunkite įkroviklio teigiamą laidą prie teigiamos akumuliatoriaus jungties
  3. Prijunkite įkroviklio neigiamą laidą prie neigiamos akumuliatoriaus jungties
  4. Pasirinkę reikiamą galią, įjunkite įkroviklį

Jeigu įkroviklyje yra integruotas laikmatis, galite nustatyti, kada įkroviklis išsijungs. Krovimo laikas gali svyruoti nuo 10 iki 24 valandų, priklausomai nuo krovimo srovės. Tikslų laiką galite sužinoti vartotojo vadove.

Niekada nesumaišykite teigiamos ir neigiamos jungties, nes tai gali sugadinti akumuliatorių bei įkroviklį.

Kiek laiko krauti akumuliatorių?

Krovimo laikas priklauso nuo jūsų poreikių. Visada reikėtų atsiminti, kad sveikiausias krovimo būdas yra tai atlikti kuo lėčiau. Kraudami lėčiau išsaugosite ilgaamžiškumą, tačiau kraudami greičiau galėsite naudotis automobiliu anksčiau.

Įprastai automobilio akumuliatoriaus įkroviklis tiekia 4-8 amperų srovę. Tokia srovė atitinkamai gali įkrauti akumuliatorių per 10-24 valandas. Jeigu akumuliatorius išsikrovęs ir nebepavyksta užvesti variklio, užvedimui akumuliatorių galite įkrauti per porą valandų, tačiau po to variklio reikėtų negesinti ir leisti akumuliatorių įkrauti generatoriui.

Tiksliausią krovimo laiką galite sužinoti perskaitę akumuliatoriaus vartotojo vadovą.

Ar galima akumuliatorių krauti neišėmus iš automobilio?

Nors įkrauti automobilio akumuliatorių rekomenduojama jį atjungus, modernūs įkrovikliai yra išmanūs ir turi integruotas saugumo sistemas, kurios padeda išvengti įvairių nesklandumų. Negana to, akumuliatoriai yra sukurti taip, kad juos būtų galima krauti net ir apkrovos metu – kaip kad generatorius tiekia krovimą važiavimo metu.

Taigi, akumuliatorių galima įkrauti jo neišėmus ir net neatjungus nuo automobilio. Tačiau, labai svarbu nesumaišyti teigiamos ir neigiamos jungties, nes taip galite sugadinti sistemas, kurios prijungtos prie akumuliatoriaus, t.y. automobilio valdymo blokai, elektronikos prietaisai, multimedija ir t.t.

Ar galima krauti akumuliatorių per naktį?

Dar visai neseniai akumuliatoriai dažniausiai būdavo kraunami naudojant senus, paprastus įkroviklius, kurie neturėjo jokių saugumo sistemų ir tiekė elektros srovę tol, kol rankiniu būdu tai sustabdote. Šiomis dienomis rekomenduojama naudoti modernius įkroviklius su išmaniomis funkcijomis. Jie yra gerokai saugesni krovimui per naktį.

Modernūs įkrovikliai naudoja saugiklius bei programas, leidžiančias sumažinti krovimo srovę pakrovus akumuliatorių arba visai nutraukti krovimą, jeigu akumuliatorius sugedęs. Kaip jau minėjome, kai kurie įkrovikliai turi integruotus laikmačius. Tačiau, reikėtų nepamiršti, kad rizika visada egzistuoja, todėl, jeigu yra galimybė, akumuliatorių geriausia krauti jį reguliariai prižiūrint.

Ar reikia krauti naują akumuliatorių?

Nauji akumuliatoriai būna pilnai įkrauti ir jų prieš pirmą naudojimą krauti nereikia. Jeigu prijungę naują akumuliatorių prie automobilio negalite jo užvesti, nebandykite krauti akumuliatoriaus ir tiesiog grąžinkite jį pardavėjui.

Prieš daugelį metų parduotuvėse buvo parduodami sausi akumuliatoriai, kuriuos užpildydavo ir įkraudavo pats pardavėjas. Tokius akumuliatorius reikėdavo krauti kuo mažesne srove, bent 12 valandų.

Šiandien dauguma siūlomų akumuliatorių yra uždari ir paruošti naudojimui. Jeigu veikimas netinkamas, akumuliatorius galimai neveikia arba susidūrėte su tam tikrais automobilio gedimais.

Ar skirtingų akumuliatorių tipų krovimas skiriasi?

Tiek rūgštiniai, geliniai, AGM tipo ir kiti automobilių akumuliatoriai gali būti įkraunami tokiu pačiu būdu, kurį apibūdinome anksčiau. Vis dėlto, įkrovimo laikas skiriasi pagal akumuliatoriaus talpą bei galią. Didelės talpos akumuliatoriai gali sukaupti didesnę startinę srovę, kurios reikia didesniems dyzeliniams varikliams. Įprastai tokio tipo akumuliatorius reikia krauti ilgiau, o tikslų krovimo laiką rasite vartotojo vadove.

Ar galima pakrauti akumuliatorių su krokodilais?

Krokodilai yra skirti tik ekstra atvejams, kai iškrautam akumuliatoriui suteikiama energija, leidžianti užvesti variklį. Krokodilus galima prijungti prie kito automobilio akumuliatorių. Automobilį reikėtų užvesti, kad generatorius pagreitintų krovimo procesą. Kelių minučių krovimo pakaks variklio užvedimui, bet pilnai įkrauti akumuliatoriaus taip nėra rekomenduojama.

Pilnai įkrauti akumuliatoriaus naudojant krokodilus nėra įmanoma, nes užvesto automobilio generatorius gali įkrauti tik iki 80 proc., nesvarbu kiek ilgai variklis bus užvestas. Taigi, jeigu pastaruoju metu teko automobilį užvesti krokodilų pagalba, norėdami išvengti tokių nepatogumų ateityje įkraukite turimą arba įsigykite naują akumuliatorių.

Akumuliatorių krovimas šaltyje

Akumuliatoriai „elgiasi“ visai kitaip, kai lauke yra šalta. Ar žinojote, kad visiškai išsikrovęs akumuliatorius žiemą gali netgi užšalti? O užšalusio akumuliatoriaus krovimas yra pavojingas?

Kuo akumuliatorius yra žemesnėje temperatūroje, tuo jame esančio elektrolito skysčio konsistencija darosi panašesnė į želė. Tokiu atveju molekulinė reakcija yra lėtesnė, kaip ir įkrovimas. Todėl vairuotojai gali net nepastebėti prastai veikiančio akumuliatoriaus, kol variklis užvestas – dėka generatoriaus įkrova bus normali, o visa elektronika veiks tinkamai, bet vos tik užgesinus variklį, jo užvesti gali ir nepavykti.

Štai puikus šalčio įtakos pavyzdys: užvestas variklis vasarą akumuliatorių gali pilnai įkrauti vos per dvi valandas. Žiemą šis procesas gali pailgėti net iki 40 valandų!

Kas gali iškrauti akumuliatorių automobilyje?

Jeigu automobilio po nakties nepavyksta užvesti dėl išsikrovusio akumuliatoriaus, tai kaltas gali būti pats akumuliatorius arba automobilio elektronika. Norint nustatyti, kas automobilyje gali iškrovinėti akumuliatorių, reikėtų pasinaudoti multimetru. Patikros procesas nėra labai sudėtingas, tačiau reikalingos tam tikros žinios.

Kaip patikrinti, kas iškrauna akumuliatorių automobilyje?

Pirmiausiai įsitikinkite, kad akumuliatorius yra pakrautas ir tinkamai veikiantis. Taip pat jums reikės multimetro. Sekite žingsnius apačioje:

  1. Išjunkite visus prietaisus automobilyje – išjunkite šviesas, uždarykite langus, daiktadėžes, atjunkite bet kokius laidus iš +12V lizdų, uždarykite duris ir t.t. Nepalikite raktelių spynoje.
  2. Pilnai įkraukite akumuliatorių – jeigu automobilyje esantis akumuliatorius išsikrauna, tai problemos ieškoti reikėtų tik įsitikinus, kad akumuliatoriaus įkrova tinkama. Dėl nepilnai įkrauto akumuliatoriaus gali streikuoti elektra, t.y. netinkamai veikti arba visai neveikti tam tikros sistemos.
  3. Atjunkite neigiamą laidą nuo akumuliatoriaus – neigiama pusė yra pažymėta (-) ženklu ir dažniausiai šis laidas yra juodas. Atjungimui reikės veržliarakčio, dažniausiai 10 mm. Atjungę laidą patraukite, kad jis nesiliestų su akumuliatoriumi.
  4. Paruoškite multimetrą – pirmiausiai tinkamai įkiškite multimetro laidus. Juodas antgalis turi kištis į „COM“ lizdą, o raudonas į srovės matavimo lizdą (dažniausiai jis būna 10-20 amperų).
  5. Prijunkite multimetro laidus prie akumuliatoriaus ir neigiamo laido – teigiamą multimetro laidą prijunkite prie neigiamo kabelio automobilyje, o neigiamą multimetro laidą prijunkite prie minusinės akumuliatoriaus jungties. Savo patogumui, laidus galite suspausti su metaliniais spaustukais, kad jūsų rankos būtų laisvos.

Srovė neturėtų viršyti 50 miliamperų – automobiliai visada yra budėjimo režime, nes juose veikia laikrodis ir kiti smulkūs prietaisai, todėl nedidelė elektros srovė yra priimtina. Tačiau, ji neturėtų viršyti 50 miliamperų.

Jeigu srovė yra didesnė nei turėtų būti, laikas ieškoti problemos. Kone geriausias ir paprasčiausias būdas tai padaryti yra ištraukiant saugiklius po vieną. Tiesiog įjunkite multimetrą, tada traukite ir atgal įstatykite saugiklius po vieną. Stebėkite, kurį saugiklį ištraukus labiausiai sumažės srovė ir tada žinosite, kuri sistema arba prietaisas iškrauna jūsų automobilio akumuliatorių.

Priežastys gali būti įvairios, pradedant trumpinančiais laidais, baigiant vidiniais ir neremontuojamais elektronikos gedimais. Tikslų gedimą nustatyti turėtų autoelektrikas.

Kada laikas keisti akumuliatorių?

Ateina laikas, kai krovimas akumuliatoriui jau nebesuteikia pakankamai gyvybės. Tada yra aišku, kad jūsų automobiliui jau reikalingas naujas akumuliatorius. Tačiau, išsiaiškinti, kad akumuliatoriaus būklė nebėra tinkama naudojimui galima įvairiais būdais. Trumpai apibūdinsime keletą pagrindinių nutikimų, signalizuojančių apie naudojimui netinkamą akumuliatorių.

Užvedimo metu variklis sukasi lėtai

Ar pastebėjote, kad pastaruoju metu rytais vedant automobilį variklis sukasi lėčiau? Dažnai vairuotojai to nepastebi – tik pilnai įkrovus akumuliatorių pasimato, kokią energiją jis iš tiesų gali tiekti. Variklių, ypač dyzelinių, užvedimui reikia itin didelės startinės srovės. Laikui bėgant akumuliatoriai praranda svarbiausias savybes ir nebegali variklio sukti pakankamai greitai. Dyzelinio variklio vedimo metu gali atrodyti, kad akumuliatorius savo darbą atlieka puikiai, tačiau dažnai dėl kiek sumažėjusios spartos degimas neįvyksta.

Taigi, jeigu net ir įkrovus akumuliatorių automobilį užvesti yra sunku – gali būti, kad laikas investuoti į naują akumuliatorių.

Užsidegusi „check engine“ lemputė

Apart autoelektrikų, niekas nemėgsta prietaisų skydelyje užsidegusios oranžinės variklio formos lemputės. Ji praneša apie variklio gedimus, kurie gali būti įvairūs – pradedant nutrūkusiu laideliu, baigiant sugedusiu kuro siurbliu. Viena iš užsidegusios lemputės priežasčių gali būti ir netinkamai veikiantis akumuliatorius. Gedimui nustatyti būtina atlikti kompiuterinę diagnostiką.

Išsipūtęs akumuliatorius arba nemalonus kvapas

Jeigu pastebėjote, kad akumuliatorius yra išsipūtęs, reiškia jis jau yra sugadintas ir itin pavojingas naudoti. Jame jau vyksta cheminės reakcijos, kurių neturėtų būti, todėl kuo greičiau jį atjunkite ir pakeiskite nauju.

Kadangi automobiliai nuolat kenčia vibracijas ir smūgius važiuojant per duobes, juose esantys akumuliatoriai gali būti pažeisti. Akumuliatorius leidžia nemalonaus, rūgštaus kvapo skystį. Pastebėjus šią problemą, akumuliatorių reikia keisti kitu.

Senesni nei trijų metų akumuliatoriai gali būti „pavargę“

Naujas akumuliatorius gali nesunkiai tarnauti bent 3-5 metus. Tikslus tarnavimo laikas priklauso nuo kokybės bei vairuotojo. Pavyzdžiui, kasdienės 15-20 minučių kelionės į darbą labai kenkia akumuliatoriaus būklei, todėl miesto gyventojai juos keičia dažniau. Tačiau, jeigu automobiliu keliaujama tik ilgesniais atstumais, automobilis laikomas šildomame garaže, tada akumuliatorius yra tinkamai įkraunamas ir turėtų tarnauti ilgus metus.

Kai vairuotojai netikėtai nebeužveda automobilio kelionėje arba kitose itin nepalankiose vietose, dažnai pirma mintis yra: „reikėjo pasikeisti akumuliatorių anksčiau“. Norėdami išvengti nemalonių staigmenų, tikrinkite akumuliatoriaus įkrovą reguliariai, nuvalykite jungtis ir neatidėliokite akumuliatoriaus keitimo, kai pastebite amžiaus simptomus. Net jei ir visai nenusimanote apie automobilius, nepatingėkite retkarčiais atsidaryti variklio gaubto ir patikrinti, ar akumuliatorius atrodo tvarkingas, tinkamai pritvirtintas ir sausas.