Kaip panaikinti rūdis nuo automobilio?

Korozija yra vienas didžiausių automobilių priešų. Nors automobilių gamintojai cinkuoja ir storais apsauginiais sluoksniais padengia metalą, ilgainiui silpnosios vietos yra pažeidžiamos ir korozija pradeda plisti. Didžiausia problema yra ta, kad rūdys plinta gana sparčiai, ir kuo ilgiau atidėliosite jų remontą, tuo sudėtingiaus bus išiaiškinti kaip panaikinti rūdis nuo automobilio.

Vairuotojai dažniausiai atidėlioja rūdžių šalinimą dėl didelės remonto kainos bei ilgo proceso. Tačiau, turint noro ir valios, rūdis galite panaikinti ir patys. Kviečiame sužinoti kaip pašalinti rūdis nuo automobilio ir išvengti dažniausiai daromų klaidų klaidų.

Kodėl automobiliai pradeda rūdyti?

Turbūt esate ne kartą matę rūdimis nusietas automobilių apatines dalis, bagažinės dangčius ir stiklų apvadus. Automobilių gamintojai skiria daug dėmesio apsaugai nuo korozijos, tačiau, laikui bėgant, ji pažeidžiama ir metalas pradeda rūdyti.

Tam, kad metalas pradėtų rūdyti, jis turi sureaguoti su deguonimi ir vandeniu. Kol metalas yra tinkamai apsaugotas, jis yra apsaugotas nuo išorės, todėl korozijai susidaryti tiesiog nėra galimybės. Tačiau, kai pažeidžiami apsauginiai sluoksniai, rūdys pradeda plėstis į visas puses. Štai kokiais atvejais dažniausiai pažeidžiami automobilio dažai:

  • Druska ant kelio. Žiemą keliai barstomi druska ledui tirpdyti, tačiau ji stipriai paspartina rūdijimo procesą. Todėl automobilį būtina plauti ir žiemą.
  • Drėgnas klimatas. Įprastai automobiliai Pietuose nuo rūdžių kenčia gerokai rečiau, nes ten ore yra mažiau drėgmės.
  • Netinkama kėbulo priežiūra. Įvairūs įbrėžimai, akmenukų duobutės ir kiti pažeidimai vėliau tampa korozijos židiniais, todėl svarbu saugoti automobilį ir laiku pastebėti įvairius pažeidimus.

Kuo anksčiau pastebėsite esantį arba potencialų korozijos židinį, tuo pigiau ir lengviau jį bus sutvarkyti. Dažniausiai nuo korozijos kenčia automobilio apatinė dalis ir vietos, kuriose gali kauptis drėgmė ir nešvarumai.

Įvertinkite situaciją

Pirmiausiai reikia gerai apžiūrėti visą automobilį, kad galėtumėte nuspręsti, kiek ir kokių medžiagų reikės, ir kiek pastangų tai pareikalaus. Nepriekaištingam rezultatui eilinio mėgėjo kantrybės ir įgūdžių greičiausiai nepakaks, ypatingai jeigu rūdžių šaltiniai yra nedėkingose vietose. Tačiau, jeigu standartai nėra labai aukšti, sutvarkyti galėsite daugelį rūdžių.

Kuriose vietose yra korozijos šaltiniai?

Kaip jau minėjome, dažniausiai rūdys pasirodo ant automobilio dugno, durelių apačios, arkų ir kitų apatinės dalies zonų. Jeigu norite sužinoti kaip pašalinti rūdis nuo metalo dugne, jums prireiks keltuvo arba bent jau remonto duobės patogiai prieigai, taip pat gali tekti nuimti dugno apsaugas. Jeigu korozija yra durelių apačioje, tai atidarykite jas ir atidžiai apžiūrėkite šaltinį, nes jis gali būti paplitęs ir į vidinę durelių pusę – ta pati taisyklė galioja ir arkoms, nes jų korozija dažniausiai prasideda būtent nuo vidinės pusės.

Apžiūrėkite ir vietas aplink stiklus, žibintus, patikrinkite kapoto priekinę dalį. Turėkite omeny, kad geriausiam rezultatui reikėtų dažyti visą pažeistą detalę, priešingu atveju gali matytis spalvos “perėjimas”.

Kaip stipriai pažeistas metalas?

Taigi, suradę visus rūdžių židinius turėtumėte juos atidžiai apžiūrėti. Dažniausiai rūdys būna paviršinės arba giluminės. Pirmuoju atveju dažai būna nestipriai išsipūtę, o metalo paviršius nusietas korozijos sluoksniu. Antruoju atveju dažų pūslės būna didesnės, o metalas vietomis gali būti visai sunaikintas, ko pasekoje tenka remontuoti skylę.

Suremontuoti galima beveik visas rūdis, tačiau korozija naikina metalą ir silpnina bendrą kėbulo struktūrą, todėl ekstremaliais atvejais geriau keisti detalę nauja.

Kaip pašalinti rūdis nuo metalo?

Apžiūrėję automobilį ir jo korozijos židinius turėtumėte susidaryti pirmą įspūdį, tad laikas pasirūpinti reikalingais įrankiais ir pradėti rūdžių šalinimą.

Pirmiausiai reikės šveitimo popieriaus, kuris yra skirstomas pagal tekstūros stambumą (kuo skaičius didesnis, tuo tekstūra smulkesnė). Įprastai šveitimas pradedamas stambiu popieriumi siekiant pašalinti nelygumus ir grubumus, o po to pereinama prie smulkesnio. Kiekvienas automobilių kėbulo remontininkas ir dažytojas turi savus būdus paruošimui, bet dažniausiai naudojamas P180, P400 bei P800 šveitimo popieriai.

Jums taip pat reikės rūdžių surišėjo, glaisto (apie juos papaskosime plačiau), vaitspirito, skudurėlio, grunto bei dažų. Tiek gruntą, tiek dažus galite pirkti balionėliuose arba kibirėliuose (jeigu turite kompresorių ir dažų pistoletą)

Nušveiskite rūdis

Pirmiausiai reikia pašalinti visas rūdis, t.y., nutrinti jas, kad matytųsi metalo paviršius. Greičiausiai rūdis nušveisti galite naudodami kampinį šlifuoklį su vieliniu šepečiu, bet neturint tokių prietaisų galima nušveisti ir ranka, naudojant P180 šveitimo popierių. Šveisdami tokiu stambiu popieriumi būkite atsargūs ir pasistenkite nepažeisti kitų detalių, todėl tvarkant, pavyzdžiui, sparnų kraštus rekomenduojama nusiimti visą sparną arba bent apklijuoti aplinkines dalis apsaugine juosta.

Turėkite omeny, kad korozija gali būti išplitusi ir į sunkiai prieinamas vietas, ko pasekoje tvarkant tik matomas kėbulo dalis jūsų darbas gali nueiti šuniui ant uodegos.

Nušveitę rūdis turėtumėte pastebėti, kad metalo paviršiuje yra užsilikusių korozijos židinių – tai yra juodi taškeliai ant metalo paviršiaus. Visiškai juos pašalinti yra sudėtinga, bet vis tiek reikėtų kuo geriau juos nušveisti.

Užtepkite rūdžių surišėjo

Sekantis žingsnis yra korozijos židinių šalinimas, o tam yra skirtas rūdžių surišėjas. Šią priemonę galite įsigyti bet kurioje autodalių parduotuvėje ir daugelyje didžiųjų prekybos centrų. Sužinoję kaip pašalinti rūdis nuo automobilio pamatysite, kad surišėjas čia yra labai svarbus.

Taigi, kaip reikia naudoti rūdžių surišėją? Pirmiausiai svarbu žinoti, kad naudojimo metu surišėją būtina įsipilti atskirai (į kamštelį ar mažą buteliuką), nes merkdami naudojamą teptuką į surišėją jūs ilgainiui sugadinsite skystį, kadangi ant teptuko lieka korozijos bei nešvarumų, kurie reaguoja su skysčiu. 

Aptepkite visas vietas, kuriose matomas nušveistas metalas bei korozijos židiniai. Užtepę surišėją palikite kelioms valandoms arba nakčiai, kad jis suveiktų. Paskui užteptas vietas nuvalykite naudodami vaitspiritą ir leiskite išdžiūti. Jeigu dar neplanuojate toliau ruošti tų vietų dažymui, tai galite surišėją tepti dar kartą.

Paruošimas dažymui

Prieš pradedant ruošti kėbulą glaisto tepimui, gruntavimui ir dažymui, korozijos pažeistos vietos turi būti nušveistos iki metalo paviršiaus, kuris turi būti apdorotas naudojant rūdžių surišėją. Toliau jums reikės glaisto, šveitimo popieriaus bei grunto.

Nelygumus tvarkykite glaistu

Glaistymas yra ilgiausia rūdžių šalinimo proceso dalis, ypatingai jeigu norite gražaus rezultato. Jis reikalingas nelygumų šalinimui bei duobučių užpildymui. Pirmam sluoksniui rekomenduojama naudoti glaistą su stiklo pluošto audiniu, kadangi jis yra tvirtesnis ir geriau atlaikys smūgius, vibracijas, lenkimus. O sekantiems sluoksniams reikia universalaus glaisto, kuris yra gerokai tankesnis ir užpildo duobutes bei “akutes”. 

Jeigu glaistysite plastikines detales kaip bamperius ar moldingus, reikėtų elastingo glaisto, kad sukietėjęs jis netrūktų.

Kai pirksite glaistą, jis bus komplektuojamas su mažu kietiklio buteliuku. Kietiklį su glaistu turite sumaišyti santykiu 1:10, kitu atveju jis gali nesukietėti arba kietėti per anksti. Pradžioje maišykite tik nedidelį kiekį, kad spėtumėte glaistą sunaudoti iki jam sudžiūvant.

Glaistoma vieta turi būti nušveista švitriniu popieriumi ir nuvalyta, o tepti glaistą reikia pradedant bent keletą centimetrų nuo nušveistos vietos. Tepimui geriausiai tinka guminės arba plonos bei lanksčios mentelės, nes taip efektyviai užpildomi nelygumai ir nepažeidžiamas aplinkinis paviršius.

Jeigu glaistote nelygius paviršius (sparno kraštas, durelių lenkimas ir t.t.), tai atsižvelkite į metalo formą aplinkui, galite netgi pamatuoti griovelių bei iškilimų matmenis kitoje pusėje, kad rezultatas būtų kuo tikslesnis.

Priklausomai nuo aplinkos temperatūros ir glaisto mišinio su kietikliu, jis turėtų pilnai sukietėti per keletą valandų. Dabar reikia šveisti glaistą švitriniu popieriumi ir lyginti paviršių. Pirmąjį sluoksnį greičiausiai teks šveisti stambiu P180 popieriumi, vėliau pereinant prie P400. Šveitimui naudokite medinę arba kietos gumos kaladėlę (jas galite įsigyti kartu su kitomis priemonėmis). Jeigu šveisite vien tik ranka, tai paviršius bus nelygus, o kieta kaladėlė užtikrins reikiamą rezultatą. Nenaudokite vandens glaisto šveitimui, nes jis turi sugeramųjų savybių ir gali “užkonservuoti” vandenį viduje, skatinant koroziją.

Nušveitę pirmąjį glaisto sluoksnį turėsite tepti glaistą dar kartą ir kartoti tepimo, džiovinimo ir šveitimo procesą tol, kol paviršius bus lygus. Turėkite omeny, jeigu matote net ir mažiausią nelygumą – jis matysis dar geriau po dažymo.

Ant glaistu išlyginto paviršiaus purškiamas gruntas

Baigus glaistymo darbus laikas purkšti gruntą. Nuvalykite paviršių vaitspiritu ir užpukškite gruntą ant nušveistų paviršių. Purkškite tolygiais rankų judesiais ir nekeiskite atstumo tarp balionėlio ir kėbulo paviršiaus. Galite purkšti ir papildomą sluoksnį luktelėjus keletą minučių po pirmojo sluoksnio purškimo, nes gruntas veikia kaip užpildas, kurį taip pat reikės šveisti.

Gruntui sudžiūvus galite jį šveisti naudojant P400 šveitimo popierių su kaladėle. Gruntą galima šveisti su vandeniu, nes priešingu atveju tai padaryti bus labai sunku. Šveičiant pastebėsite, kuriose vietose glaistas pasimato pirmiau, kur jo galimai trūksta ir vientisa grunto spalva leis lengviau pastebėti “bangas” bei duobes. Nušveitę, išlyginę ir išdžiovinę paviršių vėl galite padengti gruntu ir kartoti procesą, kol rezultatas jus tenkins.

Prieš dažymą visas paviršius turėtų būti padengtas gruntu, t.y., neturi matytis glaisto, nes prie grunto itin gerai kimba dažai ir nepersišvies glaisto spalva. Gruntą lengvai pašveiskite P800 popieriumi, kad jo paviršius būtų šiek tiek grubesnis.

Dažymas

Pirmiausiai apsiklijuokite aplinkines, nedažomas detales, apdenkite ratus. Prieš dažymą dar kartą nuvalykite paviršių vaitspiritu ir leiskite jam nudžiūti. Jeigu dažote lauke, tai venkite tiesioginių saulės spindulių, o temperatūra turėtų būti +15-22°C. Įsitikinkite, kad niekas aplinkui nesukels dulkių – tokiais atvejais verta apšlakstyti vandeniu žemę aplinkui, ypatingai jeigu dažysite su kompresoriumi ir pistoletu.

Paprastesniam dažymui naudokite akrilinius dažus, nes jie jau sumaišyti su laku, todėl jums nereikės papildomai lakuoti paviršiaus. Juos galite įsigyti įvairiose autodalių bei statybinių medžiagų parduotuvėse.

Prieš dažymą gerai išmaišykite dažus jeigu naudojate pistoletą arba gerai suplakite balionėlį. Dažykite tolygiais rankos mostais, venkite atstumo pokyčių ir nedažykite per lėtai, kad išvengtumėte dažų nubėgimo. Dažyti reikėtų 2-3 sluoksnius, tarp jų palaukiant 5-10 minučių.

Po dažymo keletą valandų saugokite paviršių nuo dulkių ir vabzdžių. Dažai išdžiūna apytiksliai per parą, bet plauti nudažytą detalę galima tik po savaitės. Jeigu planuojate nudažyta paviršių padengti vašku, saugiausia būtų palaukti bent mėnesį.

Kaip išvengti rūdžių ateityje?

Nemažai kėbulo dalių moderniuose automobiliuose yra gaminamos iš aliuminio, bet plienas vis dar dominuoja automobilių kėbulo gamyboje. Nors plienas yra cinkuojamas ir apsaugomas grunto, dažų bei lako sluoksniais, visi jie gali būti pažeidžiami ir kaip mat pradės plėstis rūdys. 

Bet kokiu atveju, išvengti rūdžių yra gerokai paprasčiau nei jas tvarkyti, tad štai keletas patarimų, kaip tai padaryti:

  • Plaukite automobilį. Daugelis vairuotojų automobilius plauna tik vasarą, bet žiemą, ypatingai temperatūrai svyruojant aplink nulį, būtina nuodugniai nuplauti automobilį dėl druskų ir drėgmės – ypatingai jo dugną. 
  • Stebėkite dažų būklę. Jeigu pamatėte smulkų dažų pažeidimą, kuo greičiau toje vietoje užtepkite šiek tiek dažų, kad metalas nebūtų atviras.
  • Vaškuokite kėbulą. Bent du kartus per metus rekomenduojama vaškuoti automobilio kėbulą, kadangi plonas vaško sluoksnis apsaugo dažus nuo tiesioginių saulės spindulių, įbrėžimų ir kitų veiksnių. 
  • Laikykitės atstumo vairuodami. Priekinė automobilio dalis yra pažeidžiama labiausiai, nes ji atlaiko visus akmenukų smūgius. Šiuos pažeidimus gerokai sušvelninsite jeigu laikysitės didesnio atstumo tarp priekyje važiuojančio automobilio.

Dabar jau žinote, kaip panaikinti rūdis nuo automobilio. Darbo yra nemažai, bet jis nėra labai sudėtingas, ypatingai jeigu nesiekiate idealaus rezultato. Geriausias sprendimas yra tinkamai rūpintis automobiliu ir apskritai išvengti rūdžių, o jeigu jos vis tiek atsiranda – šaltinti jas vos tik pastebėjus pūsles dažuose.