Kiek pūsti padangas savo automobiliui?

Ar kada buvote patekę į situaciją, kai paprašote kaimyno pripūsti jūsų automobilio padangas, o kai jis paklausia „iki kiek pūsti?“ nežinote, ką atsakyti? Į panašią situaciją galite papulti ir nuvykę prie oro kompresoriaus degalinėje. Visada reikia žinoti, koks slėgis turi būti jūsų padangose.

Pakanka vienos kiek minkštesnės padangos ir nukentės automobilio valdymas, kuro sąnaudos, netgi žymiai padidėja rizika patekti į eismo įvykį.

Automobilio gamintojas jau nustatė, kiek pūsti padangas

Jeigu norite greitai sužinoti jūsų automobilio optimalų padangų slėgį, jūsų negaišinsime – tai jau yra apskaičiavęs automobilio gamintojas. Lentelė, nurodanti optimalius slėgius atitinkamų dydžių padangoms, dažniausiai yra ant vidinės degalų bako dangtelio pusės, B statramsčio arba vartotojo instrukcijoje.

Atkreipkite dėmesį į nurodyto slėgio matavimo vienetus. Kai kuriose šalyse naudojami slėgio į kv. pėdą (PSI) matavimo vienetai, tačiau, Lietuvoje dažniausiai naudojamas yra barų matavimo vienetas (BAR). Jeigu nurodyta, pavyzdžiui, 250 kPa, tai prilygsta 2,5 bar.

Ant padangų nurodytas slėgis yra maksimalus, ne optimalus

Vairuotojai dažnai save klaidina manydami, kad ant padangos šono nurodytas slėgis yra nurodytas kaip optimalus. Labai svarbu pabrėžti, kad ten nurodytas maksimalus slėgis, kurį gali atlaikyti padanga, todėl rekomenduojama jo net nepasiekti.

Slėgis kinta nuo temperatūros

Ar žinote, kiek pūsti padangas žiemą ir vasarą? Nemažai vairuotojų apie tai, kad slėgis padangose skirtingais metų laikais keičiasi, net nesusimąsto. Oras, kaip ir įvairūs objektai, didėjant temperatūrai plečiasi. Taigi, jeigu žiemą į sandariai sumontuotas padangas pripūsite 2,5 bar slėgio, vasarą tas slėgis gali pakilti net iki 2,7 bar.

Pučiant padangas vasarą reikėtų atsižvelgti į tai, kad krentant temperatūrai slėgis sumažės. Dažnai net ir puikiai sumontuotos padangos šiek tiek leidžia orą per mikro tarpelius – dar pridėkime nuo temperatūros krentantį slėgį ir gausime kone 0,5 bar sumažėjusį slėgį dar net neprasidėjus žiemai.

Taip pat nepamirškime dėl trinties didėjančios temperatūros. Jeigu žiemos metu pripūtėte automobilio padangas iki rekomenduojamo lygio, vasarą jis jau gali būti padidėjęs. Dar pridėkime ir pasivažinėjimą karštą vasaros dieną ant įkaitusio asfalto – pirmąjį pusvalandį, kol padangos išorės ir vidaus temperatūros susivienodina, slėgis padangose jau gali būti gerokai perkopęs rekomenduojamą normą. Būkite atsargūs!

Ką daryti, jeigu gamintojas nenumatė jūsų naudojamų padangų dydžio?

Jeigu pažvelgtume į prieš porą dešimtmečių vyravusias auto tendencijas, pastebėtume, kad keliuose dominavo automobiliai su R14, R15 bei R16 ratlankiais. Šiomis dienomis automobiliai yra galingesni, sunkesni, didesni, todėl ir standartinis ratlankių diametras yra gerokai didesnis – automobilių gamintojai nesikuklina net ir ekonominės klasės modelius apauti R19 bei R20 ratlankiais.

Didesni ratlankiai reikalauja ir atitinkamų padangų. Siekiant sportiškos automobilio išvaizdos ir geresnio valdymo, padangos ant didelių ratlankių dažniausiai yra itin žemo profilio. Įprastai žemo profilio padangoms reikalingas ir aukštesnis slėgis.

O jeigu jūsų automobilio gamintojas ant informacinės lentelės yra pažymėjęs tik R16–R18 ratlankius, o jūs nusprendžiate po arkomis patalpinti R20 ratlankius su 295/25 padangomis – ar slėgis keičiasi?

Taip, slėgis turėtų būti šiek tiek aukštesnis. Žemo profilio padangų dėka ratlankis yra labai arti žemės, nes sienelės labai trumpos, todėl padangose turi būti daugiau oro. Tai padaro jas kiek kietesnėmis, bet užtikrina geresnį stabilumą bei sukibimą kelyje.

Kokia rizika kyla eksploatuojant automobilį su netinkamu slėgiu padangose?

Visada kalbama ir aiškinama, kad labai svarbu reguliariai tikrinti ir pripūsti padangas. Bet kas gi nutiks, jeigu montuotojas netyčia pripūs puse atmosferos mažiau? Arba jeigu padangas tikrinsite su sugedusiu manometru ir netyčia pripūsite padangas iki 3,0 bar vietoje 2,5 bar?

Jeigu slėgis per mažas

Pirmiausiai, jeigu padangos bus per minkštos, automobilio valdymas pasidarys sunkiai nuspėjamas ir labai nejaukus. Kadangi oro padangoje nėra daug, ji yra subliuškusi ir ratlankis lengvai slankioja į šonus. O važiuodami posūkyje tikrai nenorite, kad automobilis pradėtų „slankioti“.

Kadangi didesnė padangos dalis liečia kelią ir padidėja trintis, padangos gali stipriai įkaisti. Aukštose temperatūrose jos praranda svarbiausias sukibimo savybes ir netgi pradeda deformuotis, todėl važiuodami minkštomis padangomis bet kada galite tikėtis kontrolės praradimo.

Jeigu slėgis per aukštas

Ne ką geriau važinėti ir su per kietai pripūstomis padangomis. Per stipriai pripūtę padangas iškart pajusite, kad automobilis pasidarė žymiai kietesnis, nes padangos yra labai svarbi amortizuojančios važiuoklės dalis. Tačiau, didžiausios bėdos slypi ne komforte.

Kietai pripūstą padangą lengviau pradurti. Jeigu tai nutinka važiuojant dideliu greičiu, pasekmės gali būti brangios ir skaudžios.

Stipriai kenčia ir sukibimas su keliu, nes kontaktuoja tik vidurinė protektoriaus dalis. Tai prilygsta situacijai, jeigu ant automobilio būtų sumontuotos dvigubai siauresnės padangos. Tokiu atveju žymiai suprastėja sukibimas su keliu ir padidėja akvaplanavimo tikimybė.

Reguliariai tikrinti padangas apsimoka

Automobilių padangos yra brangios ne šiaip sau. Visame pasaulyje puikiai žinomi padangų gamintojai investuoja neaprėpiamas pinigų sumas į jų dizainą, kūrimą bei testavimą. Tam, kad vartotojas galėtų pilnavertiškai išnaudoti visas gamintojo įdėtas pastangas, tereikia pasirūpinti, kad slėgis padangose būtų tinkamas. Priešingu atveju, tik patys sau kasate gilią duobę – greičiau dyla padangos, suprastėja valdymas, žymiai padidėja avarijos rizika.

Slėgį galite nesunkiai patikrinti patys. Pavyzdžiui, jeigu pastebėjote, kad protektoriaus kraštai dyla greičiau nei vidurys, tada slėgis joje yra gerokai per mažas. Priešingu atveju – per didelis. Daugelyje universalinių parduotuvių galite įsigyti nedidelį manometrą arba rankinę pompą su integruotu manometru. Tokiu atveju namuose galėsite ne tik sužinoti tikslų padangų slėgį, bet ir jas pripūsti.

Taigi, reguliariai tikrinti ir pripūsti padangas apsimoka. Slėgis jose kinta dėl įvairiausių priežasčių – seni ratlankiai arba padangos, montavimo brokas, temperatūrų kaita ir t.t. Taip ne tik sutaupysite, bet ir išliksite saugūs kelyje.