Kokia kardaninio veleno paskirtis?

Važiuodami automobiliu net nepagalvojame, kokie sudėtingi procesai vyksta variklio skyriuje bei transmisijoje. Variklyje degalai paverčiami į mechaninę jėgą, bet ta jėga turi būti perduodama į ratus. Pirmoji detalė, skirta jėgos perdavimui, yra pavarų dėžė, o po to reduktorius. Nuo čia prasideda kardaninių velenų naudojimas. Taigi, kaip jie veikia, kiek kardaninių velenų yra automobilyje ir kaip atpažinti šios detalės gedimus?

Kaip veikia kardaninis velenas?

Kardaninis velenas yra metalinė ašis, kurios galuose yra lanksčios jungtys. Jos reikalingos tam, kad sujungimo taškai galėtų tarpusavyje judėti, nepažeidžiant veleno ir netrikdant jo sukimosi. Taigi, įjungus pavarą variklio gaminama jėga perduodama į kardaninį veleną, kuris besisukdamas suka ratus.

Jeigu automobilis yra varomas tik priekiniais ratais, tai automobilyje yra du kardaniniai velenai. Jie jungia reduktorių ir ratus. Šie velenai dar yra vadinami ratų pusašiais ir jų ilgiai gali skirtis.

Keturiais arba galiniais ratais varomuose automobiliuose yra ir ilgas kardanas, jungiantis pavarų dėžę su gale esančiu reduktoriumi. Šis ilgas kardaninis velenas sukasi visada ir turi būti labai gerai subalansuotas norint išvengti vibracijų. Kadangi šis velenas yra sunkus ir ilgas, jo viduryje beveik visada yra įmontuotas pakabinamas guolis, prilaikantis veleną ir apsaugantis veleno galuose esančias jungtis nuo didelio krūvio.

Kokie yra kardaninių velenų gedimų požymiai?

Iš pirmo žvilgsnio kardaninis velenas yra paprasta metalinė ašis ir jos gedimų neturėtų būti. Tačiau, tiek pakabinamas guolis, tiek lanksčios jungtys bei kryžmės laikui bėgant susidėvi ir skleidžia ženklus, kad laikas remontui. Štai kokie būna dažniausi gedimų požymiai:

  • Vibracija – dažniausiai pasitaikanti problema su pagrindiniais kardaniniais velenais yra vibracija, kuri ypatingai jaučiama įsibėgėjant. Dažniausiai tai sukelia susidėvėjęs pakabinamas guolis.
  • Traškesys posūkiuose – lanksčiose jungtyse yra guoliai, o susidėvėję jie gali pradėti traškėti, ypatingai posūkiuose.
  • Išbėgęs tepalas iš lanksčių jungčių – jeigu šalia rato matote tepaluotą vietą, galimai jis išbėgo iš pusašio lanksčios jungties. Tokiu atveju reikia keisti apsauginę gumą arba visą jungtį (granatą).

Taigi, žinant, kokia yra kardaninio veleno paskirtis, pasidaro aišku, kodėl šios detalės gedimai yra tokie dažni ir reikšmingi. Šalinkite gedimus ir atlikite reguliarius aptarnavimus laiku – remonto išlaidos tikrai bus mažesnės.