Kokiu stabdžiu stabdomi visi automobilio ratai?

Visi automobiliai turi stabdžių sistemas, kurios privalo veikti tinkamai, kad automobilis būtų tinkamas dalyvavimui eisme. Visuose automobiliuose pagrindiniu stabdžiu yra stabdomi visi automobilio ratai, o galiniai ratai stabdomi naudojant stovėjimo stabdį. Tačiau kaip šios sistemos veikia ir kodėl ne visuose automobiliuose stabdžių efektyvumas yra vienodas?

Kaip veikia automobilio stabdžiai?

Kone visuose automobiliuose jau daugelį metų naudojamos hidraulinės stabdžių sistemos. Spustelėjus stabdžio pedalą, specialus cilindras stumia skystį į stabdžių suportus, kuriuose tvirti cilindrai spaudžia kaladėles prie stabdžių disko arba būgno.

Labai svarbi automobilio stabdžių sistemos dalis yra stabdžių stiprintuvas. Tai vakuumo pagalba veikiantis mechanizmas, kuris gerokai sustiprina stabdžių efektyvumą. Tai reiškia, kad stabdžių diską suspaudžianti jėga yra gerokai didesnė nei ta, kuria minate pedalą.

Kuo skiriasi diskiniai ir būgniniai stabdžiai?

Šeštajame bei septintajame dešimtmetyje automobilių gamintojai pradėjo vis dažniau naudoti diskines stabdžių sistemas, bet tada ši ypatybė vis dar buvo reta ir labiau aktuali sportiniuose automobiliuose. Šiandien visuose automobiliuose yra naudojamos diskinės stabdžių sistemos, bet kai kuriuose modeliuose galinėje ašyje vis dar montuojami būgniniai stabdžiai.

Diskinių ir būgninių stabdžių sistemų stiprumas yra labai panašus, bet didžiausias diskinių stabdžių privalumas yra pagerintos aušinimo savybės. Būgninių stabdžių viduje vykstanti trintis beveik visai nėra aušinama, o diskai yra atviroje erdvėje ir netgi gali būti dvigubi – su tuščiavidurėmis sekcijomis viduryje papildomam aušinimui.

Įprastai būgniniai stabdžiai randami biudžetinės klasės automobiliuose, kur nereikalingas didelis efektyvumas ir svarbūs žemesni gamybos ir priežiūros kaštai. Būgninių stabdžių priežiūra gali būti paprastesnė, ypatingai tvarkant bei montuojant stovėjimo stabdį.

Kokie yra stabdžių sistemos gedimų požymiai?

Nors priekinės ašies ratai stabdo stipriau nei galinės, stabdyti privalo visi ratai. Susidūrus su stabdžių sistemos gedimais, dažniausiai stabdžiai veikia silpnai, nebestabdo kažkuris ratas arba sklinda pašaliniai garsai. Taigi, jeigu stabdymo metu automobilis „tempiamas“ į šoną, jaučiama vibracija, pašaliniai garsai, arba pedalas pasidaro per „minkštas“, būtinai reikia vykti į autoservisą sistemos patikrai. Kai kuriuose moderniuose automobiliuose apie tokias problemas kaip stabdžių skysčio trūkumas arba sudilusios trinkelės gali įspėti ir pranešimai prietaisų skydelyje.