Robotizuota pavarų dėžė

Tam, kad variklio galia automobiliuose į ratus būtų perduodama efektyviai, yra naudojamos pavarų dėžės. Jose sujungiami skirtingų dydžių pavaros, kad būtų išgaunamas atitinkamas pavarų santykis ir automobilis greičiau bėgėtųsi ir galėtų pasiekti didesnį maksimalų greitį.

Kiekvienas yra girdėjęs apie automatines ir mechanines pavarų dėžes bei jų niuansus, bet ar žinote apie gerokai mažiau populiarias, bet daugelio populiarių gamintojų naudojamas robotizuotas pavarų dėžės?

Veikimo principas

Siekdami sumažinti kai kurių automobilių kainas inžinieriai devintajame dešimtmetyje pradėjo montuoti robotizuotas pavarų dėžes. Principe, tai yra mechaninė pavarų dėžė, kurios sankabą ir pavaras valdo elektros varikliukai. Įsėdę į automobilį įprastai net nesuprastumėte, ar jame yra automatinė ar robotizuota pavarų dėžė. Lengviausiai pastebimas skirtumas yra tas, kad robotizuotą pavarų dėžę dažniausiai galima perjungti ir į mechaninį režimą, kuris leidžia vairuotojui pavaras keisti savarankiškai.

Robotizuotos dėžės pavaras keičia atsižvelgiant į variklio sūkius ir, prieš keičiant pavarą, aktyvuojama sankaba, todėl, greitai paspaudę akceleratoriaus pedalą, pastebėsite vėlyvą atsaką ir sūkių šuolį.

Panaudojimas

Robotizuota pavarų dėžė pradėta naudoti siekiant sumažinti automobilių gamybos kaštus. Dažniausiai šios dėžės naudojamos ekonominės klasės automobiliuose, kur žema automobilio kaina yra svarbesnė už komfortą bei rafinuotumą. Robotizuotos pavarų dėžės buvo montuojamos į kai kuriuos „Audi“, „Alfa Romeo“, „BMW“, „Fiat“, „Dacia“ ir kitų gamintojų automobilius.

Nuo 2010-ųjų robotizuotas pavarų dėžes labai dažnai pradėjo keisti DSG (dvigubos sankabos) dėžės, kurios naudoja dvi mechanines pavarų dėžes ir dvi sankabas. Tokiu atveju viena sankaba visada yra aktyvuota ir, o kai reikia įjungti kitą sankabą ir perjungti pavarą, tai ši sankaba jau būna paruošta ir viskas įvyksta per 0,1 sekundės. Deja, DSG dėžės yra gerokai sunkesnės, sudėtingesnės, todėl eikvoja daugiau kuro.

Privalumai ir trūkumai

Robotizuotos pavarų dėžės yra labai paprastos, todėl jų gamyba yra nebrangi. Dar vienas didžiulis pliusas yra mažos kuro sąnaudos. Trumpai tariant, gaunami mechaninės pavarų dėžės privalumai be poreikio savarankiškai keisti pavaras.

Tačiau šių dėžių veikimas yra itin lėtas, todėl, be papildomų modifikacijų, negali būti suderintas su prabangiais bei sportiškais automobiliais. Pasitaiko ir elektros sistemos, valdančios sankabą ir pavaras, gedimų.