Kaip veikia automobilio kondicionieriaus sistema?

Automobilinė kondicionavimo sistema (AC)  veikia labai panašiai kaip AC jūsų namuose ar ofise. Šios sistemos vienintelis tikslas – jus atvėsinti. Sunku įsivaizduoti šiandieninį automobilį be kondicionavimo sistemos, ypač kuomet pastarosios Lietuvos vasaros džiugina net virš 30 laipsnių karščio. Važiavimas automobiliu tampa daug komfortiškesnis veikiant kondicionieriui karštą vasaros dieną, taip pat lengviau susikoncentruoti vairavimui, kuomet nereikia galvoti, kurį langą praverti, kad atvėsti.

Yra žmonių, kurie galvoja, kad kondicionierius gamina šaltą orą ir pučia jį į automobilio saloną. Taip nėra. Kondicionierius tiesiog atvėsina į automobilio saloną patenkantį orą iš lauko, bet jo negamina. Kaip tai vyksta? Skaitykite toliau.

Išskaidykime AC  sistemą atskirais elementais, taip bus lengviau suprasti bendrą sistemos veikimą.

Kompresorius

Tai AC sistemos „širdis“. Kaip pats pavadinimas ir nurodo – jis „suspaudžia“ freoną, ko pasekoje padidėja jo slėgis ir  temperatūra. Kompresorių suka diržas, kurįs sujungtas su alkūniniu velenu. Automobilyje gali būti vienas diržas, kuris suką visą sistemą (pvz, generatorių, veleną, kompresorių ir t.t.), arba komporesorius gali turėti atskirą diržą, tačiau jis vistiek bus sujungtas prie bendros sistemos, kurią suka automobilio alkūninis velenas. Nesvarbu ar jūs įjungiate AC sistemą ar ne – kompresorius sukasi, tačiau laisva eiga – freonas nepumpuojamas. Tik įjungus AC mygtuką kompresorius pumpuoja freoną toliau į kondencatorių.

Kondencatorius

Ką daugelis greičiausiai išmokote dar mokykloje ir žinote kas atsitinka kuomet karštas ar šiltas oras yra greitai atšaldomas. Vandens garai tampa skysčiu. Tai yra pagrindinis kondencatoriaus tikslas. Tai viena lengviausiai atpažinamų dalių AC sistemoje. Jis atrodo kaip automobilio radiatorius. Jei matote, kad jūsų automobilyje yra du radiatoriai – vienas iš jų yra kondencatorius. Per kondecatorių „einantis“ suspaustas, karštas freonas (kurį „paduoda“ komporesorius) yra atvėsinamas ir freonas patampa iš dujinės būsenos į skysta.

Garintuvas

Iš daugelio modernios AC sistemos komponentų – garintuvas vienintelis yra įmontuotas keleivio pusės skyriuje. Daugumą kitų AC sistemos dalių yra įmontuota variklio skyriuje. Garintuvas atrodo kaip labai mažas radiatorius su pajungtais į jį plonais vamzdeliais. Šaltas oras iš džiovintuvo juda per garintuvo šerdį. Cirkuliuodamas šiltas oras per ortakius juda per garintuvo šerdį ir tuo metu išskiriamas karštis. Ir toliau „paduodamas“ šaltas ir sausas oras.

Džiovintuvas

Panaikina drėgmę iš freono, kuri gali būti užsilikusi. Jis veikia kaip rezervuaras, toliau iš jo freonas keliauja į garintuvą. Labai svarbu, kad iš freono būtų panaikinta drėgmė, kitu atveju gali palaipsniui susidaryti ledo kristalai, kurie užkiš AC sistemą ar ji bus netgi mechaniškai pažeista.

Išsiplėtimo vožtuvas

Jis jungia AC sistemos aukšto spaudimo dalį (tokią kaip kompresorius, kondencatorius ir pan.) su mažo spaudimo dalimi. Jis išleidžia perteklinį sistemos slėgį, dėl to sitemoje yra palaikomas rekalingas slėgis.

Freonas

Pagrindinis AC sistemos elementas, be kurio nebūtų įmanoma atšaldyti oro. Jis nuolat kečia savo būseną iš dujinės į skystą ir atvirkščiai. Yra įvairių rūšių freonų – labiausiai populiarus automobilių AC sistemos freonas R134a.